Svar: Milliliter MME (fortsættelse)
28. marts 2023
Alder:
4 mdr.
Hej igen
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)
Dejligt at høre, at du også giver flaske sen aften og nat, så får lillepigen jo samlet ofte 8 flasker i døgnet, og det lyder som om, at hun nok når op på den mængde, som hun umiddelbart har behov for :)
Det lyder også som om, at hun tager rigtig godt på, og hvis hun vejer ca. 6 kg nu, så vil hendes behov ligge omkring 1000 ml i døgnet. Jeg vil dog sige, at hvis hun drikker mellem 800-1000 ml, så er det højst sandsynligt rigtig fint, det er vigtigt, at I lader hende styre mængden i hver flaske. Der bør altid være noget tilbage i flasken, når hun er færdig med at spise, så I er sikre på, at hun har fået, hvad hun har behov for, og I skal som nævnt også sikre jer, at alle flaskesutterne fungerer optimalt.
Min umiddelbare tanke er altså, at ca. 800 ml i døgnet vil være en fin minimumsgrænse lige nu, men begynder hun at indtage en del mindre end dette, så synes jeg, at I skal drøfte det med lægen og sammen med lægen finde ud af, hvad et minimumsindtag bør være for jeres lille pige.
Ellers lyder det som om, at hun får hvad hun har behov for, og som om at hun trives på alle punkter - selvom hun har tendens til at gylpe en del, så lyder det ikke som om, at det påvirker hendes vægt negativt. Og når hun har tendens til at gylpe, så er det netop bedre, at hun spiser lidt og tit og forhåbentlig så kan holde mælken i sig, og ikke spiser få og store portioner, der risikerer at komme op igen. Det er altså bedre, at hun drikker 100 ml og holder dem i sig, end at hun drikker 130 ml og ender med at gylpe det meste op igen...:)
Jeg håber, at ovenstående kan give lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske