Svar: Milliliter MME (fortsættelse)

28. marts 2023

Alder:
4 mdr.

Hej igen

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)

Dejligt at høre, at du også giver flaske sen aften og nat, så får lillepigen jo samlet ofte 8 flasker i døgnet, og det lyder som om, at hun nok når op på den mængde, som hun umiddelbart har behov for :)

Det lyder også som om, at hun tager rigtig godt på, og hvis hun vejer ca. 6 kg nu, så vil hendes behov ligge omkring 1000 ml i døgnet. Jeg vil dog sige, at hvis hun drikker mellem 800-1000 ml, så er det højst sandsynligt rigtig fint, det er vigtigt, at I lader hende styre mængden i hver flaske. Der bør altid være noget tilbage i flasken, når hun er færdig med at spise, så I er sikre på, at hun har fået, hvad hun har behov for, og I skal som nævnt også sikre jer, at alle flaskesutterne fungerer optimalt.

Min umiddelbare tanke er altså, at ca. 800 ml i døgnet vil ...

Annonce

... være en fin minimumsgrænse lige nu, men begynder hun at indtage en del mindre end dette, så synes jeg, at I skal drøfte det med lægen og sammen med lægen finde ud af, hvad et minimumsindtag bør være for jeres lille pige.

Ellers lyder det som om, at hun får hvad hun har behov for, og som om at hun trives på alle punkter - selvom hun har tendens til at gylpe en del, så lyder det ikke som om, at det påvirker hendes vægt negativt. Og når hun har tendens til at gylpe, så er det netop bedre, at hun spiser lidt og tit og forhåbentlig så kan holde mælken i sig, og ikke spiser få og store portioner, der risikerer at komme op igen. Det er altså bedre, at hun drikker 100 ml og holder dem i sig, end at hun drikker 130 ml og ender med at gylpe det meste op igen...:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg håber, at ovenstående kan give lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder